Verkeersveiligheidsstrategie

Verkeersveiligheidsstrategie.png

Door Branco Schoenaker op 01-10-2024

De gemeenteraad wordt gevraag in te stemmen met de nieuwe strategie verkeersveiligheid. Deze strategie heeft als doel om richting te geven aan fysieke maatregelen en gedragsmaatregelen om het aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Zwolle terug te dringen. De VVD heeft hier opmerkingen over, lees hier de gehele bijdrage van Niels.

Iedere week gebeurt er in Zwolle wel een ongeluk. Afgelopen zondag nog bij de rotonde aan de Rijnlijn, een onveilige plek waar de VVD al langer actie wil. Een deel van de ongelukken kun je niet voorkomen. Maar een groot gedeelte kunnen we wel voorkomen door bijvoorbeeld een fietstunnel te bouwen, een rotonde aan te leggen en door beter te handhaven.

Voor de VVD is verkeersveiligheid namelijk een van de kerntaken van de overheid: zorgen voor veilige straten. Je wilt veilig kunnen wandelen, fietsen en rijden zonder dat je van de sokken wordt gereden door asociale of onoplettende weggebruikers. Al helemaal wanneer het gaat om kinderen die veilig naar school, naar sportclubs en naar de stad moeten kunnen fietsen.

Wij zijn erg blij met de inhoud van deze strategie verkeersveiligheid: het is duidelijk geschreven, er ligt een heldere analyse onder en er is een lijst aan concrete actiepunten die moeten worden opgepakt. De crux ligt bij het budget: er is veel te weinig geld beschikbaar om alle punten te realiseren. Hiermee lijkt ons het streven van 0 verkeersdoden niet realistisch. Is de wethouder er 100% van overtuigd dat 0 verkeersdoden met dit budget ook gehaald kan worden? Want er is op dit moment onvoldoende geld voor alle maatregelen, terwijl ze wel allemaal nodig zijn om het risico op ongelukken te verkleinen.

Dan wil onze fractie het hebben over de herinrichting van het Stationsgebied en de Kop van Assendorp. Twee gebieden die er fantastisch uit zien en een heel mooi visitekaartje zijn voor onze stad, al helemaal als je het vergelijkt met vroeger. Maar onze fractie ziet ook een probleem: het is veel onoverzichtelijker geworden en het gevoel van onveiligheid neemt juist toe. Vooral bezoekers van onze stad rijden vaak voor de eerste keer in deze gebieden en weten niet wat de verkeerssituatie is. En bij het Stationsplein parkeren mensen lukraak half op de stoep terwijl er 100 meter verderop een Kiss&Ride is, iets waar onze fractie eerder aandacht voor heeft gevraagd. Wat gaat de wethouder doen om deze situaties te verbeteren? Wij denken zelf aan extra borden en verkeersregelaars tijdens de spits om mensen door te sturen naar de juiste plek.

Ten slotte is de samenwerking tussen boa’s en politie cruciaal in het veiliger maken van onze stad. Er zijn verkeershufters die altijd en overal te hard rijden, lak hebben aan verkeersregels en in het ergste geval dronken achter het stuur zitten. Deze hufters luisteren niet naar een campagne, deze mensen moet je gewoon hard aanpakken. De politie is als eerste aan zet, maar ook onze boa’s kunnen helpen in de handhaving van verkeersovertredingen. Ik lees in de strategie dat een betere samenwerking wordt verkend, maar onze fractie vindt dit te vrijblijvend. Onze fractie overweegt een motie om dit concreet te maken. Bijvoorbeeld door minimaal 3 grootschalige verkeerscontroles per jaar uit te voeren met rollenbanken voor fatbikes en door ons als gemeente aan te melden voor een landelijke verkeerspilot zodat wij zelf mobiele flitspalen kunnen plaatsen en boa’s kunnen handhaven op snelheid.

Terug