Dynamische Mobiliteitsagenda

In 2019 stelde de raad de Mobiliteitsvisie vast. In deze visie is de dynamische mobiliteitsagenda geïntroduceerd. In de agenda wordt inzicht gegeven in de voorgenomen maatregelen, projecten en inspanningen op het gebied van mobiliteit voor de komende twee jaar. De agenda is dynamisch, omdat deze jaarlijks wordt herzien. De financiële consequenties van de voorgenomen maatregelen en projecten zijn opgenomen in de Begroting 2025. De VVD heeft hier een aantal opmerkingen over, lees hier de gehele bijdrage van Niels
Ik focus mijn bijdrage vooral op de binnenstad. Al langer maakt de VVD zich zorgen over de plannen van deze coalitie voor een autovrije binnenstad: op termijn moeten alle auto’s van straat zijn verdwenen, de parkeertarieven gaan flink stijgen en met een beetje pech moet je na een nachtdienst 10 minuten in het donker lopen van een parkeergarage naar jouw huis.
Niet alleen onze fractie maakt zich zorgen. Grote groepen bewoners en ondernemers zijn ontevreden. Het leeft en het broeit in de stad, de onvrede is heftiger dan wij in de afgelopen 10 jaar hebben meegemaakt. We hebben het vorige week kunnen horen: maak van Zwolle géén openluchtmuseum! Mensen denken: “Neemt de gemeente mij wel serieus? Gaan ze daadwerkelijk iets doen met mijn input? Of luisteren ze voor de vorm en kieperen ze mijn input rechtstreeks in de papierversnipperaar?”
kent de VVD als een partij die verantwoordelijkheid neemt en meedenkt. Ik heb vorig jaar niet voor niets een motie ingediend om te luisteren naar de zorgen van bewoners en ondernemers, om te zorgen voor breed draagvlak. Maar het is erg lastig om constructief te blijven, nu blijkt dat de onvrede in het afgelopen jaar alleen maar is toegenomen. Ik probeer het vanavond nog een keer en doe 5 hele concrete voorstellen om de systeemwereld van de gemeente beter te laten aansluiten op de echte wereld. Ik hoop op brede steun in de raad.
Ten eerste wil de VVD een kortere loopafstand naar jouw auto. Dus géén 450 meter moeten lopen naar een parkeergarage, dat is echt te ver. Daarom wil ik in mijn eerste motie vastleggen dat minimaal 65% van de bewoners binnen 250 meter van hun huis kan parkeren. Hierbij horen wij ook zorgen over hoe de afstand wordt gemeten: wij vinden het eerlijker als de afstand wordt gemeten van huisdeur naar autodeur. Ik hoor graag een reactie van de wethouder.
en tweede wil de VVD dat we beginnen met de straten die het dichtste bij een parkeerterrein of hub liggen. Daarom wil ik in mijn tweede motie vastleggen dat er een prioritering op afstand komt. En een volwaardig alternatief geldt niet alleen voor bewoners, maar ook voor ondernemers. Het Noordereiland kan niet gesloten worden, voordat er een alternatief is voor alle bezoekersplekken. Graag een reactie van de wethouder.
Ten derde wil de VVD een duidelijke planning. Mensen hebben op dit moment namelijk geen idee waar ze aan toe zijn: is hun straat over 2 jaar aan de beurt, of duurt het nog 15 jaar? Een kaartje zorgt voor duidelijkheid.
Ten vierde wil de VVD zorgen voor lagere kosten voor binnenstadbewoners. Wij vinden het onacceptabel wanneer bewoners dubbel gepakt worden: straks moet je veel verder lopen naar jouw auto in een hub én dan moet je ook nog eens 5x zoveel betalen. Wij willen dat alle huidige adressen recht hebben om tegen het tarief van €200 te parkeren in een hub.
Ten vijfde wil de VVD zorgen voor lagere kosten wanneer je vrijwillig jouw parkeervergunning op straat inlevert en gaat parkeren in een hub. Daarom wil ik in mijn vijfde motie vastleggen dat mensen 50% korting krijgen voor het eerste jaar dat zij in een hub parkeren. Onze fractie verwacht dat er hierdoor veel parkeerplaatsen op straat vrij komen, die de wethouder weer kan gebruiken voor maatwerk voor bijvoorbeeld tijdelijk mindervaliden.