Themadebat Onderwijs en Jeugd
Themadebat Onderwijs en Jeugd worden verschillende informatieve nota’s binnen dit thema geagendeerd. Een themadebat staat in het teken van standpuntverkondiging, maar geeft ook de mogelijkheid voor het stellen van strategische en beleidsinhoudelijke vragen aan het college en voor het aankondigen en bespreken van moties. De VVD heeft hier een paar opmerkingen over, lees hier de gehele bijdrage van Annemee:
Vragen over de ABA-methode
Ik wil beginnen met het College te bedanken voor de beantwoording van de vragen die ik gesteld heb over de signalen die er landelijk zijn gekomen met betrekking tot de ABA-methode van behandeling van mensen met autisme. En tevens voor het toesturen van het rapport dat op verzoek van het ministerie is uitgevoerd.
Dat er in Zwolle geen negatieve signalen bekend zijn is goed om te lezen. En dat het college onze zorgen over de signalen met deze methode deelt is ook positief te noemen. In het rapport wordt duidelijk dat er grote verschillen zijn in ervaringen met de ABA methode. Maar voor mijn fractie blijft wel bovenaan staan dat een behandelingsmethode waarin vrijheidsbeperkende en zeer straffende maatregelen genomen kunnen worden, geen behandelingsmethode is voor kwetsbare jongeren. Tegelijkertijd lezen we dat er ook veel positieve ervaringen zijn waarbij dit soort maatregelen niet voorkomen en dat er dus grote verschillen zijn. Dat brengt mij dan bij de vragen die wij nog hebben.
Want in het rapport wordt aangegeven dat er gemeenten zijn en scholen zijn die deze ABA-methode verplicht stellen voor het krijgen van zorg. Dat de gemeente Zwolle dit gelukkig niet doet kunnen we al halen uit de beantwoording van het College. Maar of er scholen zijn die het als een verplichting stellen hebben we niet gevraagd, dus we horen graag van de wethouder of hij het eens is met de VVD dat dit nooit het geval mag zijn en of hij een beeld heeft of er dat soort eisen bij scholen in Zwolle gesteld worden.
En ook lazen we in het rapport dat het belangrijk is dat ouders inzicht moeten hebben of de therapeut ook officieel gecertificeerd is. Ziet de wethouder daar ruimte voor, om de aanbieder(s) van deze therapie dat wel mee te geven. Zodat ouders vooraf kunnen checken of de therapie die hun kind gaat krijgen door een gecertificeerde ABA-therapeut gegeven wordt.
Dan wil ik graag nog een vraag stellen over de uitvoeringsagenda sociale basis jeugd. Daar staan flink veel acties in en veel van de monitoring gaat over het bereik. Mijn fractie blijft vragen naar het monitoren van de effectiviteit van al die acties, want uiteindelijk moet de inzet wel het effect hebben waar we naar streven. Ik hoor dat ook graag van de wethouder.
Subsidieregeling kinderopvang
Wij begrijpen de wens van het college om subsidie voor kinderopvang te verstrekken aan ouders die op zoek zijn naar werk, taallessen volgen of integreren in onze stad. Inkomen uit een betaalde baan is immers de beste manier om zelfredzaam te zijn en nieuwe Zwollenaren moeten de kans krijgen om zo snel mogelijk te integreren in onze
maatschappij, en dat begint met taal. Het is dus logisch dat we ouders dan ook helpen om dat te kunnen bereiken door een deel van de kinderopvang te vergoeden. Voor de VVD moet dat dan ook wel het doel zijn en dat moeten we kunnen terugzien. De subsidie voor de kinderopvang zal meer mensen, vooral vrouwen, helpen om te gaan werken en taallessen te volgen en dat is goed. Maar we zien dus graag terug of dat daadwerkelijk zo is. Vindt de wethouder dat ook belangrijk en hoe gaat de wethouder het effect van de subsidieregeling monitoren?
Voorzitter, afrondend horen we graag van de wethouder wat antwoorden die meer gaan over hoe er gemonitord gaat worden op de de effectiviteit van ingezet beleid en willen we wel graag vinger aan de pols houden bij de niet onomstreden ABA-methode.