Themadebat Fysieke leefomgeving

Straks zal mijn collega Post ingaan op de Belvédèrelaan en de Passerelle, maar ik begin onze bijdrage met de Singelzone, Kop van Assendorp en het probleem van hondenpoep.
Ten eerste de Singelzone. De VVD is groot voorstander van de verbetering van de singel. Wij zijn blij dat er zo snel mogelijk gestart gaat worden met de Van Roijensingel. Zwolle verdient dit. Om de kwaliteit ook in de komende decennia te waarborgen, is het wel nodig om lessen te trekken uit eerdere projecten.
Te beginnen bij de Kop van Assendorp. Daar voelen mensen zich gewoon veel onveiliger dan in de vorige situatie met stoplichten. Fietsers voelen zich van de weg gedrukt en lappen alle verkeersregels aan hun laars. Ook voetgangers worden van de sokken gereden. En dit speelt niet alleen hier, maar ook over de vernieuwde Koggelaan en de Eekwal horen wij dezelfde zorgen: ben ik nog wel veilig? Is de weg niet te smal? Het college zegt dat ze lessen leert, maar wat gaat het college bij de Van Roijensingel anders doen? Graag een uitgebreide reflectie.
Daarbij moeten we realistisch zijn. We kunnen automobilisten niet dwingen om een andere route te nemen. We kunnen ze wel verleiden, maar dat kan alleen als het alternatief aantrekkelijker wordt. Onze ringwegen moeten beter functioneren. Je staat op dit moment makkelijk 5 minuten voor het rode stoplicht te wachten op de Zwartewaterallee. Dan is het logisch dat je als automobilist kiest om over de singel te rijden. Waarom heeft het college hierop nog niets gedaan en wanneer komt zij met maatregelen?
Ten slotte zijn wij ontevreden over de beantwoording op onze schriftelijke vragen over hondenpoep. Wij vinden de reactie weinig ambitieus en krijgen het gevoel van de paarse krokodil: hoe serieus nemen we onze inwoners? Het college zegt namelijk dat er in 2024 slechts 58 meldingen zijn gedaan van hondenpoepoverlast, maar het komt structureel als een van de grootste ergernissen terug in het Buurt-voor-Buurtonderzoek (24%). Wat gaat het college doen om het probleem in kaart te brengen en aan te pakken? Onze fractie wil meer actie. Het melden via de website is bijvoorbeeld erg ingewikkeld: hondenpoep wordt nergens genoemd bij het meldpunt openbare ruimte. Wij willen een aparte categorie voor hondenpoep, zodat het voor mensen duidelijker is waar ze overlast kunnen melden. Is het college daartoe bereid?
Ik richt mij op de stukken over de Belvederelaan en de Passerelle. Wij vroegen met onze brief aandacht voor de kruising op de Belvederelaan die erg druk en onoverzichtelijk is. Zelfs afgelopen zondag was er nog een ongeval. En als buurtbewoners duidelijk aangeven dat de heg het zicht belemmert, en als we allemaal erkennen dat elke centimer extra zicht kan helpen ongelukken te voorkomen – waarom dan niet gewoon de heg iets lager maken? Het kost weinig, en het kan veel opleveren. Wat ons betreft gaat het college gewoon in gesprek met SWZ en we zijn benieuwd of ze dat al heeft gedaan en wat daar uit kwam.
Dan over de Passerelle, opnieuw een overschrijding van de kosten: wéér 1,5 miljoen extra hoor je de Zwollenaar denken. Niet alleen door stijgende bouwkosten, maar óók door het ‘innovatieve karakter’ van deze houten spoorbrug. Wij vragen ons af wat toch dit innovatieve karakter is, waardoor het steeds duurder wordt. En we lezen nog geen maatregelen om verder te besparen. Dat is toch vreemd bij zo’n miljoenenoverschrijding. Hoe kan het dat het college terughoudend is over een heg knippen bij een gevaarlijke kruising, maar we hier de rekening zo doorschuiven? Graag een reflectie van de wethouder hierop.