Themadebat Fysieke leefomgeving

Tijdens het themadebat fysieke leefomgeving worden er verschillende voorstellen door het College behandeld. Niels gaat in zijn bijdrage onder meer in op ons toekomstig mobiliteitsnetwerk, de zero-emissiezone, verkeersveiligheid en de bouw van de Zalkerdijkerbrug. Lees hier de gehele bijdrage van Niels:
Ik begin met de nota’s over onze toekomstige mobiliteit in Zwolle en de voortgang van de singelzone. Laat ik eerlijk zijn: ik heb beide nota’s met een glimlach op mijn gezicht gelezen. Het is alsof ik de VVD-bijdrage van 3 jaar geleden las: het versmallen en afsluiten van wegen heeft impact op het totale mobiliteitssysteem van Zwolle en dat hebben we onvoldoende in beeld. Dit wordt nu eindelijk onderzocht, inclusief rijkswegen en regionale wegen. Ook zorgt het ervoor dat "bekende knelpunten in het stedelijk netwerk urgenter en/of groter worden." Oftewel: we moeten de ring verbreden en meer fietstunnels bouwen. Welke partij pleit daar nou al jaren voor? Onze fractie maakt een groot compliment aan het college: u bent eindelijk tot inzichten zijn gekomen die de VVD al jaren heeft. Wij hebben wel nog een tip: luister voortaan gelijk naar de VVD, dat is het beste voor de stad! Kan de wethouder dat misschien toezeggen?
Dat kan gelijk bij de zero emissiezone. Afgelopen najaar hebben wij het college wederom verzocht om de zero emissiezone uit te stellen omdat busjes een te hoge aanschafprijs hebben en bovendien pas laat kunnen worden geleverd, er een gebrek aan laadpalen is en er lange wachttijden zijn voor aansluitingen op het net. Helaas leeft het college in een andere realiteit en heeft zij besloten om het gewoon per 1 januari in te voeren. Waar wij wel tevreden over zijn is dat 2025 een leerjaar is. Hoe gaat de wethouder hier concreet invulling aan geven? Als VVD pleiten wij voor een zero-boete-zone. Kan de wethouder toezeggen dat er in 2025 geen boetes worden uitgedeeld?
Ten derde maken wij ons zorgen over de verkeersveiligheid in Assendorp en op de Eekwal. De weginrichting Kop van Assendorp sluit aan op de eerste fase Kop van Assendorp en wordt dus versmald. Dat vindt onze fractie logisch. Wel vragen wij ons af wat het college heeft geleerd van het debacle van de kruisingen op de Van Roijensingel. Ik heb van meerdere fietsers gehoord dat zij deze weg zoveel mogelijk vermijden omdat zij zich te onveilig voelen. Wat gaat er nu anders worden? Ook zien wij het risico dat de rotonde te onoverzichtelijk wordt. Op de rotonde Pannekoekendijk zijn de struiken te hoog waardoor kleine kinderen erg lastig te zien zijn. Kan het college garanderen dat dit hier niet gebeurt?
Dan de Eekwal. Het is goed dat er tijdelijke maatregelen worden genomen, want er wordt hier veel te hard gereden. Maar een weg van 3,10 meter breed is wel erg smal. Volgens de normen kunnen een auto en fietser hier naast elkaar rijden, maar de vraag is of fietsers zich hier wel veilig bij voelen. Wat ons betreft wordt de weg iets breder. Graag een reactie van de wethouder.
Ten slotte wil ik het hebben over de bouw van de Zalkerdijkerbrug tussen De Tippe en Westenholte. De VVD is blij dat het ontwerp is versoberd en dat hiermee veel belastinggeld is bespaard. Ook begrijpen wij dat de N331 kortstondig moet worden afgesloten om de brug te kunnen plaatsen. Maar dit is wel een levensader voor bewoners van Stadshagen en Westenholte en voor iedereen die richting Kampen en Zwartewaterland rijdt. Als VVD willen wij een verkeersinfarct voorkomen. Is er al meer bekend over hoe lang de weg moet worden afgesloten? Gaat het om een volledige afsluiting, of om
een gedeeltelijke afsluiting? En wil de wethouder zich maximaal inspannen om ervoor te zorgen dat deze periode zo kort mogelijk is?