Spoorzone - uitgangspunten voor de drie deelgebieden District-Z, Werkplaatsen, Lurelui-Oost

spoorzone 1.jpg

Door Marike Oranje op 24-01-2022

De spoorzone is aan het ontwikkelen: extra woningen, de Passerelle en de realisatie van de grootste OV-hub van Nederland. VVD Zwolle is hier blij mee. Schelto heeft wel vragen over het aantal kantoorruimtes en mobiliteit. Lees zijn hele bijdrage:

 

"In september 2020 hebben wij het ontwikkelkader besproken van het grotere Spoorzone gebied. Er is sindsdien vaart gemaakt om in samenwerking met de NS de voorliggende uitgangspunten te maken. Net zoals 16 maanden geleden is de VVD blij met de ontwikkeling. Tezamen met de Passerelle, die eerder is vastgesteld, is er een voor de 3 gebieden een duurzame stedelijke invulling gevonden. De VVD is blij met 1200 tot 1500 woningen extra, waarvan een goed deel voor studenten. We zijn blij met het realiseren van de grootste OV-hub van Noordoost-Nederland. Blij met de levendigheid en activiteiten op de begane grond voor voetgangers. Horeca, het groen, de gezelligheid. Uiteraard blij met de topinnovatie hotspot en de samenwerkingsverbanden bij de werkplaatsen. En last but not least zijn we blij met de binnengehaalde woningbouwimpuls.

Overal zie je kantooroppervlaktes afnemen (Oosterenk/ Meeuwenlaan). De laatste jaren is geen kantoorruimte bijgebouwd. Begrijpelijk, maar de stad Zwolle blijft wel groeien. We zien hier wel een toename van kantoorgebied. Juist het stationsgebied is uitermate geschikt voor kantoorruimte. Is er sprake van een concentratie? Kan de wethouder toelichten of er overall gekeken is?

In het participatieverslag is enthousiasme voor de plannen te lezen. Er zijn ook zorgen. Over de dichtheid van bebouwing bijvoorbeeld en of het gebied wel leefbaar blijft. Ook waren er vragen over de mobiliteit en de voorgestelde parkeeroplossingen. In de overall kaart van september 2020 waren meerdere mobiliteitshubs getekend. In dit plan zijn er 2 bij de Lurelui. Een gedeeltelijke ombouw van de Lübeck autoparkeerkelder naar fietsenkelder wordt als optie genoemd. Wat op zich helemaal niet zo gek lijkt. Er is daar ook nog een ondergrondse verbinding naar de reizigerstunnel. Op blz. 40 is de hub hoek Hanzeallee/ IJsselallee niet meer getekend. De Hanzebad hub valt buiten de kaart. Tevens is er een toezegging gedaan door de wethouder omtrent elektrische auto’s ivm. terugladen van elektriciteit. Energiebuffers, is het ei van columbus in de energietransitie. Er wordt nog verdere uitwerking gedaan naar verkeersintensiteit en parkeeroplossingen in het gebied in relatie tot de andere deelgebieden in de Spoorzone. Wanneer komt dat dan? Worden voorgaande vragen daarin beantwoord? Hoor graag de wethouder hierover.

Dan nog een opmerking omtrent ook de grote behoefte aan appartementen voor senioren. Senioren, die nu (te groot) in een huis-met-tuin wonen en wel zouden willen verhuizen, mits het aanbod er is. Goed voor de doorstroming. Krijgt dit ook een bestemming in het plan? Dit zouden appartementen moeten zijn met in ieder geval een ruim balkon.

Dit gebied tussen de IJsselallee en spoor biedt geweldige kansen voor de stad. Kansen die we met beide handen moeten aangrijpen. Het belooft een verrijking voor Zwolle en regio te worden. Een bruisend innovatiedistrict, volwaardig stationsgebied, en een nieuw verrassende stedelijke hotspot.

De VVD is tevreden over deze uitgangspunten en het kan op onze instemming rekenen."