Schriftelijke vragen lange wachttijden aanvraag paspoort en ID-kaart
De Zwollenaar snakt naar vakantie, maar wachttijden voor de aanvraag van een paspoort en ID-kaart zijn erg lang. Wie op dit moment een paspoort of ID-kaart in Zwolle nodig heeft, moet daar minstens zeven weken op wachten. De VVD is van mening dat het college er alles aan moet doen om Zwollenaren probleemloos op vakantie te laten gaan. Bijvoorbeeld door op korte termijn de wachttijden met extra inzet terug te dringen en door Zwollenaren niet op extra kosten te jagen als zij gedwongen worden een spoedaanvraag te doen.
Woordvoerder Jos Lippmann: “Als onze Zwollenaren half juli op vakantie gaan, zijn zij nu al te laat voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart. Wij willen onder andere van het college weten wat de oorzaak is van deze lange doorlooptijden. Maar belangrijker nog, wat gaat zij eraan doen om deze wachttijden te verminderen." Daarnaast communiceert de Gemeente Zwolle niet duidelijk genoeg over de wachttijden, waardoor je als vakantieganger mogelijk letterlijk de boot of het vliegtuig mist. De VVD vraagt het college of zij bereid is de inwoners van Zwolle proactief en via verschillende kanalen te informeren over de lange wachttijden. En mochten Zwollenaren niet tijdig hun reisdocument ontvangen en daardoor er een via de spoedprocedure moeten aanvragen, vraagt de VVD het college af te zien van het hoge bedrag. De gemeente is immers verantwoordelijk voor de lange wachttijden.
Lippmann: "Nu we eindelijk weer op vakantie kunnen, mag de Zwollenaar niet de dupe worden omdat de gemeente haar zaken niet op orde heeft. Wat ons betreft ligt de oplossing in de inzet van extra personeel, heldere communicatie naar onze inwoners en geen torenhoge prijzen voor een spoedaanvraag. Wij hopen dat het college onze noodkreet, zo vlak voor aanvang van de schoolvakantie, serieus neemt en spoedig met een oplossing komt".
De VVD heeft daarom de volgende vragen voor het college:
- Wat is de laatste stand van de wachttijden voor het ontvangen van een nieuw reisdocument? Wat is de reden van die wachttijden?
- Is het college het met de VVD eens dat oplopende wachttijden niet de oorzaak kunnen zijn dat Zwollenaren straks niet op vakantie kunnen? Is het college bereid maatregelen te nemen om dit te voorkomen? Zo ja welke, zo nee, waarom niet?
- Wat is de status van de op de website gepubliceerde (tijdelijke) extra inzet van medewerkers? Kan een inzicht in de genomen maatregelen om het probleem rondom de wachttijden voor het aanvragen van reisdocumenten op te lossen en de evaluatie van de genomen maatregelen toegestuurd worden aan de Raad?
- Is het college bereid om via meerdere kanalen proactief inwoners te informeren over hoe veel tijd nodig is om een paspoort aan te vragen en kan zij dit op zo kort mogelijke termijn inzetten?
- Mochten Zwollenaren niet tijdig hun reisdocument ontvangen en daardoor een spoedprocedure moeten aanvragen, is het college gezien de omstandigheden bereid om dan niet het hogere bedrag te vragen?