Raadsdebat: Parkeerstrategie 2040

Ontwerp zonder titel (6).png

Door Branco Schoenaker op 04-12-2023

De beschikbare openbare ruimte voor parkeren wordt door de groei van de stad beperkter. Daarom wil de gemeente anders omgaan met de invulling ervan. In vergelijking met zestig jaar geleden is het aantal inwoners van Zwolle verdubbeld. In diezelfde periode zijn er twintig keer zoveel auto’s bijgekomen en dat stopt niet. De VVD heeft hier ideën over hoe dit moet, lees hier Johran zijn bijdrage;

Zwolle is een heerlijke plek om te werken, wonen en ondernemen. Iedere dag dragen duizenden mensen bij aan de ontwikkeling van onze stad. Voor al deze mensen moet plek zijn en ons parkeerbeleid moet aansluiten op de behoeften van deze mensen. Als VVD zijn we daarom voor een realistisch parkeerbeleid: de binnenstad wordt autoluw en dat steunen we volledig. Het is logisch dat er parkeerplaatsen op straat verdwijnen zodat er ruimte komt voor terrassen, voetgangers en fietsers. Zolang er uiteraard een moderne parkeergarage is waar mensen op loopafstand hun auto kunnen parkeren.

Een deel van de ambities in deze nota steunen we dus van harte. Maar dit college gaat veel verder dan dat. Deze wethouder kiest ervoor om automobilisten de stad uit te pesten. Zij verhoogt de parkeertarieven, voert vergunningparkeren in de halve stad in en maakt de vergunningen ook nog eens veel duurder. Het college stelt zelfs voor, en dit is een heel belangrijk punt, dat bewoners gaan parkeren tegen een ‘marktconform tarief’ van €360 per maand. Op dit moment betaal je nog 15 euro per maand voor een vergunning in de binnenstad, maar het college wil dit verhogen naar 360 euro per maand. Dat is een stijging van meer dan 2000%! Laat ik helder zijn: als VVD doen wij daar niet aan mee.

En niet alleen onze fractie heeft moeite met de plannen van het college, ook veel Zwollenaren zijn het er niet mee eens. Dat blijkt uit de enquête die dit college zelf heeft uitgevoerd. 50% van de Zwollenaren die in het centrum wonen hebben zorgen over deze plannen, tegenover minder dan 20% die geen zorgen hebben. En wat doet het college met deze uitkomsten? Helemaal niets, ze negeert de mening van mensen juist. De wethouder zegt zelfs dat de uitkomsten van deze enquête ‘gekleurd en niet representatief’ zijn. Hoe heeft de wethouder dit op kunnen schrijven? Dit college staat mijlenver af van de werkelijkheid waarin Zwollenaren zich bevinden.

Deze werkelijkheid hoor ik wel als ik met inwoners spreek en dit hebben we zojuist gehoord bij de insprekers. Wij zijn heel benieuwd naar de visie van dit college op participatie van Zwollenaren. Stel dat de wethouder betaald parkeren en parkeervergunningen in een buurt wil invoeren. Kan deze buurt dan via een enquête aangeven of ze voor of tegen zijn? En wat als 70% van de bewoners tegen is: accepteert de wethouder dan dat haar plannen niet door gaan? Of vindt zij haar eigen ideeën belangrijker dan de mening van onze inwoners? Graag een reactie.

En specifiek over ondernemers: het gaat hier letterlijk over de toekomst van deze mensen en hun werknemers. Wat gaat het college doen om deze zorgen mee te nemen? En stel dat de grote bezwaren toch blijven: dan neem ik aan dat de wethouder terug gaat naar de tekentafel en haar beleid verandert. Klopt dat?

Want de VVD staat voor realistisch parkeerbeleid in een inclusieve stad. Productiemedewerkers, verplegers en postsorteerders die nachtdiensten draaien zijn gewoon welkom in de binnenstad, ook als zij afhankelijk zijn van de auto. Ook bezoekers uit bijvoorbeeld Genemuiden blijven voor de VVD van harte welkom om onze stad te bezoeken. Het college wil dat zij gebruikmaken van deelmobiliteit of het OV voor de laatste kilometers. Maar hoe ziet dit eruit? Dat je in de stromende regen met twee zware kledingtassen op de deelfiets stapt? Of dat je met drie kinderen en een buggy in de bus stapt? Graag een reflectie van de wethouder.

Ten slotte nog een vraag over de opbrengsten van al deze parkeergelden. Ik lees dat het college de opbrengsten uit parkeergeld wil uitgeven aan het beheer en onderhoud van het autoparkeren en het fietsparkeren. Begrijpt onze fractie het goed dat in de begroting de inkomsten rechtstreeks worden doorgesluisd naar uitgaven op het gebied van mobiliteit? Onze fractie overweegt op dit punt een motie.