Raadsdebat Het Zwolle van Overmorgen

Raadsdebat Het Zwolle van Overmorgen & Ceintuurbaanzone..png

Door Branco Schoenaker op 03-02-2025

Vanavond staan er twee vergezichten op het programma. We verkennen de Ceintuurbaanzone en we blikken vooruit naar het Zwolle van overmorgen.

De scenario’s zijn beeldend, maar tegelijkertijd is iedere vooruitblik van 15 jaar hier vandaan per definitie achterhaald, omdat er ontwikkelingen zullen zijn die we nu niet kunnen bedenken, maar die wel enorme impact zullen hebben. Het is nog maar 15 jaar terug, toen ik een SMS verstuurde op mijn vaders onverwoestbare Nokia, en ja al doen sommige van mijn partijgenoten dat nog steeds, het was ook de tijd van Hyves, MSN en de tijd ik nog nooit had gehoord van AI. Wat ik wil zeggen is dat de wereld tamelijk turbulent is. Waar je op maandag in de raad nog over speculeert, is op dinsdag alweer door de werkelijkheid ingehaald. Onze oud fractiegenoot Courtz verbeelde dat dan weer erg treffend, met de Etch a Sketch van haar dochter, waarop je de mooiste plantekeningen in één veeg ook weer kon uitwissen. Dit maakt dat VVD iets terughoudender heeft gekeken naar de gepresenteerde plannen.

Ik ken de wethouder ook als een persoon die niet houdt van blauwdrukpolitiek en tegenstrijdigheden. Maar, als ik naar de gepresenteerde scenario’s kijk, die prachtig zijn opgemaakt, dan zijn ze aardig tegenstrijdig met elkaar en zijn het tamelijke blauwdrukken. Daarom hoor ik graag wat de wethouder uit deze plannen wil meenemen in meer concrete uitwerkingen voor overmorgen. Wat inspireert haar en op welke manier? En een vervolgvraag zou zijn, wat hieraan is nu precies Zwols? Want tegenstellingen zijn niet Zwols.

Kan een ondertunnelde A28 enkel in een groen scenario? Kunnen we in een High Tech Zwolle geen prioriteit geven aan voorzieningenniveaus? Want die zijn nu enkel benoemd in het Zwolle voor elkaar? Kan een Zwolle met voldoende huizen niet ook groen zijn? Op de keper beschouwd valt op dat alle leuke ideeën, slechts in één van de scenario’s voorkomen. Maar, is dat wel Zwols, of is het meer een (duur) boodschappenlijstje van een ontwikkelbureau? En is het dan Zwols ze zo

tegenover elkaar te zetten? Of kunnen de diverse elementen elkaar juist -op een Zwolse manier- enorm versterken? Dit laatste lees ik wel in de raadsbrief en ik vertrouw erop dat de wethouder hiermee ook voor de korte termijn aan de gang gaat, zodat we mooie kansen niet voor ons uitschuiven maar, ook Zwols, nu de koe bij de hoorns vatten.

Dit geldt ook voor het tweede onderwerp dat is geagendeerd, de Ceintuurbaanzone. Ook hier liggen abstracte en compromisloze ‘edge a sketchen’ van een mogelijke toekomst. Ook al is het erg prettig om als raad vroeg meegenomen te worden, is ook hier is onze vraag welk scenario de wethouder heeft geïnspireerd en wat dit betekent voor de korte termijn. Als u het de VVD vraagt zijn wij voorstander van het ontlasten van de Ceintuurbaan. Dit vinden wij het meest terug in de denkrichting Ringstad, met aan aansluiting tussen de N35 en de N340, waardoor we verwachten veel regioverkeer uit het bestemmingsverkeer van de Ceintuurbaanzone te filteren en deze hierdoor te ontlasten.

Het is niet verkeerd om stippen op de horizon te hebben. Dit geeft ruimte voor visie en het goede gesprek. Het is ook een voedingsbodem voor onrust en mogelijk verkeerde verwachtingen. We roepen het college daarom op:

  1. 1. de kaders duidelijk te blijven schetsen;
  2. 2. niet enkel te blijven dromen in blauwdrukken op tekentafels;
  3. 3. ook in het Zwolle van vandaag en morgen al te laten zien wat de weg naar overmorgen is,

Toen de Nokia nog op onze bureaus lag konden we ons de iPhone niet voorstellen. Iets dat nu heel normaal is, maar iets dat zich snel ontwikkeld heeft. Ik vraag me dus af hoeveel zin het heeft om nu lang stil te staan bij redelijk gedetailleerde vergezichten, die over 15 jaar wellicht helemaal niet meer passen bij de realiteit. Laten we het toepasbaar houden!