Motie energiekosten sportverenigingen

child-613199_1280.jpg

Door Sanne van de Kamp op 10-10-2022

VVD en CDA Zwolle: “voorkom dat sportverenigingen zich gedwongen voelen prijsstijgingen van energie te verwerken in de contributie”

Sportvereniging hebben een belangrijke positie in onze Zwolse samenleving. De enorme prijsstijging voor gas en elektra kunnen, ondanks de regelingen, de verenigingen in een lastige financiële situatie brengen. De VVD en het CDA Zwolle willen voorkomen dat sportverenigingen zich gedwongen voelen prijsstijgingen te verwerken in de contributie en dienen tijdens de raadsvergadering van maandag 10 oktober een motie in. Beide partijen willen in elk geval voorkomen met deze motie dat sportverenigingen de route naar de verschillende verduurzamingsprogramma’s en compensatieregelingen niet weten en daardoor in de betalingsproblemen komen.

De motie roept het college op te inventariseren welke sportverenigingen momenteel problemen hebben met het betalen van de energierekening of op termijn verwachten in de problemen te komen. Het zou ronduit spijtig zijn als sportverenigingen verlichting kunnen ontvangen, maar niet op de hoogte zijn van financiële regelingen en dat zij zich hierdoor genoodzaakt voelen de contributie te verhogen. We vinden het belangrijk dat er snel een inventarisatie plaatsvindt. Wellicht kunnen verduurzamingsmaateregelen worden versneld of kunnen de verenigingen aanhaken bij recent ontwikkelde programma’s, maar dan moeten ze er wel van op de hoogte zijn.