Mondelinge vragen krakers Berkum

Annemee over krakers_Moment.jpg

Door Marike Oranje op 17-01-2022

Tijdens het besluitvormende raadsplein op 17 januari heeft ons raadslid Annemee vragen gesteld over de overlast die krakers veroorzaken in Berkum. VVD Zwolle wil dat het asociale gedrag van deze krakers zo snel mogelijk aan banden wordt gelegd. Lees de vragen hieronder:

"Geacht College van burgemeester & wethouders,

In het holst van de nacht vaak wakker liggen omdat er steeds auto’s, brommers en scooters af en aan door je straat rijden met veel lawaai. En als dat een keer niet het geval is wakker zijn van feestjes met zeer harde techno muziek tot vroeg in de ochtend. Steeds meer figuren zien verschijnen die hier aan bij dragen en je in je eigen huis steeds onveiliger voelen. Dat is waar de omwonenden van het gekraakte pand aan de Van ’t Hofflaan bijna dagelijks mee te maken hebben. In november heeft de VVD over dit onderwerp mondelinge vragen gesteld en nog eerder al schriftelijke vragen. Naar aanleiding van die vragen hebben we kunnen zien dat er handhavend is opgetreden ten aanzien van de gevaarlijke honden en dat is een goed begin. Echter de mate van overlast en het gevoel van onveiligheid is in de afgelopen periode alleen maar toegenomen. Dat brengt de Zwolse VVD tot de volgende vragen:

1. Is het College het met de VVD eens dat deze zeer hoge mate van overlast te veel vraagt van omwonenden en kan het College zich het gevoel van onveiligheid voorstellen?
  2. Het College heeft in vorige beantwoordingen aangegeven dat er sprake moet zijn van dossier opbouw voordat er handelend opgetreden kan worden, kan het College aangeven hoe groot een dossier dan moet worden voordat er grond is over te gaan tot uitzetting?
  3. Kan de burgemeester vanuit de wet Woonoverlast overgaan tot het opleggen van een gedragsaanwijzing, dus de krakers opleggen te stoppen met dit asociale gedrag? Om vervolgens handhavend op te treden indien de krakers doorgaan met dit asociale gedrag?
  4. Ziet het College nog aanvullende mogelijkheden de buurtbewoners actief bij te staan deze overlast weg te nemen, zodat het verzieken van een fijne woonomgeving eindelijk gestopt wordt?

Namens de fractie van de VVD,

Annemee van de Klundert"