Mobiliteitshub Weezenlanden-Noord

Mobiliteitshub Weezenlanden-Noord.png

Door Branco Schoenaker op 18-11-2024

Het college besloten om de geplande parkeergarage in de Weezenlanden op een andere plek te bouwen dan aanvankelijk de bedoeling was. In het nieuwe plan komt de parkeergarage onder de Luttenbergstraat en onder het parkeerterrein van het Provinciehuis. De plannen voor de beoogde nieuwe locatie zijn verder uitgewerkt en met zowel de ontwikkelaars van de herontwikkeling de Weezenlanden als met de provincie Overijssel in nieuwe afspraken vastgelegd. Lees hier de gehele bijdrage van Niels over deze plannen. 

Onze fractie staat hier met een dubbel gevoel vanavond. Aan de ene kant zijn wij blij dat we weer een stap dichterbij een nieuwe parkeergarage van 500-600 plekken zijn. Wij steunen de verplaatsing van deze hub omdat wij ook zien dat het ontwikkelen van een losse garage zorgt voor minder risico’s en lagere kosten dan wanneer het onder appartementen wordt gebouwd. Ook zien wij voordelen voor de veiligheid bij brand van elektrische auto’s. Er ligt kortom een mooi ontwerp dat onze fractie steunt.

Aan de andere kant vinden wij dat het proces om te komen tot dit ontwerp geen schoonheidsprijs verdient. Onze fractie hoopt dat we van deze fouten gaan leren. Dit is namelijk de eerste grote hub die we bouwen, in de komende jaren gaat er veel meer gebeuren. In totaal gaat het om meer dan €200 miljoen euro dat we investeren in de bouw van hubs. Het college vraagt vanavond om extra geld zodat we deze hub kunnen bouwen, het gaat om een stijging van meer dan 10%. Als we deze lijn niet doorbreken, gaat het dus om een stadsbrede stijging van meer dan €20 miljoen. Dat geld wordt betaald uit de strategische investeringsagenda die al leeg is, of uit de parkeerexploitatie waardoor mensen veel meer moeten betalen om te mogen parkeren. Dit moeten we voorkomen en daarom is het nodig om te leren van de dingen die verkeerd zijn gegaan.

Dat begint al bij de start van de ontwikkeling van Weezenlanden-Noord. Al vanaf het begin pleit de VVD voor de bouw van een volwaardige mobiliteitshub in dit gebied. Ik herinner mij bijvoorbeeld nog de gesprekken tussen mijn voormalig collega Bus en voormalig wethouder Anker. Helaas weigerde het college toen om een hub te ontwikkelen, waardoor we vertraging hebben opgelopen en de gemeente maximaal €5,5 miljoen aan compensatie moet betalen aan de ontwikkelaar. Hierover is vorig jaar al een debat gevoerd en wij hopen dat het bedrag zoveel mogelijk beperkt kan worden, het blijft namelijk belastinggeld.

Maar ook in het afgelopen jaar is het niet goed gegaan. In 2023 heeft het college een uitgebreid haalbaarheidsonderzoek gedaan om te kijken wat de beste locatie is voor deze mobiliteitshub. In dat onderzoek zijn 5 verschillende locaties onderzocht, waarbij Weezenlanden-Noord als beste naar voren kwam. Dit was de perfecte locatie voor deze hub. Het parkeerterrein bij het provinciehuis is toen afgevallen omdat er ‘geen koppelkansen en geen ruimte voor hub-faciliteiten’ zouden zijn. Maar wat blijkt nu? De perfecte locatie is niet meer Weezenlanden-Noord, maar is toch het parkeerterrein van het provinciehuis geworden. Ondanks dat er geen koppelkansen en geen ruimte voor hub-faciliteiten is. Onze fractie is benieuwd: wat is er in het afgelopen jaar veranderd dat het college tot deze andere afweging komt? Wat is er vorig jaar verkeerd gegaan in het haalbaarheidsonderzoek? Wij horen graag welke drie concrete dingen het college in de organisatie heeft veranderd naar aanleiding van dit proces. We moeten namelijk leren van gemaakte fouten.

Ten slotte is de VVD geschrokken van de onrust bij ondernemers in Assendorp. Deze locatiewijziging heeft namelijk een grote impact op de omgeving omdat de Luttenbergstraat 2-3 jaar volledig wordt afgesloten. Dat betekent minder verkeer en dus ook minder klanten voor ondernemers op de kop van Assendorp. Deze ondernemers hadden het al moeilijk door de grootschalige herinrichting van de weg, daarvoor heeft de VVD meerdere keren aandacht gevraagd. Maar zij krijgen het nu 3 jaar lang nog lastiger. Onze fractie is erg verbaasd dat er met geen woord wordt gesproken over de impact op deze bedrijven. Het lijkt alsof deze groep steeds wordt vergeten. Daarom komen wij met een voorstel om hen serieuzer te betrekken bij deze plannen en samen met hen te kijken wat er mogelijk is om de impact zo klein mogelijk te maken. We horen graag een reactie van de wethouder.