Het Nieuwe Woonwijkdebat

Eigenlijk wilde ik beginnen met een trotse uitroep. Het is eindelijk gelukt! De VVD heeft jaren lopen duwen, druk opvoeren, experts uitnodigen, feiten neerleggen, onderzoeken inbrengen, moeten uitleggen dat iemand die een huis met een tuin wil geen verwend nest is. Dat alles kon alleen vanwege de ontelbare berichten en steunverklaringen die we na elk debat weer kregen van wanhopige woningzoekers die hoopten dat de politiek er ook voor hen zou zijn.
Het aantal gesprekken dat ik heb gehad dat begon met, “maar het is toch heel logisch dat…”. Waarop ik alleen kon zeggen: ja het is logisch, maar D66 en GroenLinks blijven met de ideologische oogkleppen op en oordoppen in, op de rem trappen. Dat eerst door uitstelgedrag en daarna door politieke blokkades de logische keuze voor een nieuwe wijk zo lang duurde, vind ik echt iets waar Zwolle steken heeft laten vallen. De sleutels hadden over 2 jaar al in de deur kunnen zitten.
Het is de woningzoekers gelukt. De VVD is trots wat we voor elkaar gebokst hebben. De nieuwe wijk komt er. En die heet Vechtpoort. Fantastisch nieuws voor Zwolle. Zo had ik mijn verhaal willen beginnen. Maar dat doe ik niet.
Lef en visie
Ik begin met een compliment aan wethouder Rots, en het hele College. Maar toch, het komt bij haar bij elkaar. Er ligt een Zwols unicum. Visie wordt verbonden aan realisme. Dat past binnen de overtuiging van de VVD waar we schaarstes en wensen strategisch aan elkaar knopen. Dat lees ik duidelijk terug. Want onze stad moet een robuust blauwgroen netwerk zijn, maar dat moeten we ook kunnen betalen. Onze stad moet veel meer huizen krijgen, maar daar moet je wel kunnen komen. En we staan voor verbondenheid en sociale structuren, maar dat staat niet haaks op het feit dat iedereen gewoon een baan wil en er op vooruit wil gaan.
Deze plannen vragen veel de komende jaren en onze fractie vindt de valse start in Berkum doodzonde. De onvrede van inwoners daar begrijpen we en moet serieus genomen worden. De VVD ziet op papier er waarborgen zijn voor de participatie in het vervolg: wat gaat de wethouder doen bij het in praktijk brengen van deze participatie-aanpak? Dan een aantal belangrijke aandachtspunten vanuit de VVD.
Wonen
Te beginnen bij Vechtpoort. Of eigenlijk Vechtpoort II. Want de argumentatie om daar niet meer huizen te bouwen, vindt de VVD dunnetjes. Als je het doet, doe het dan gelijk goed. In het Ruimtelijk Toekomstperspectief wordt Vechtpoort 2 vooral genoemd als watergerelateerde ontwikkellocatie met beperkte woningbouw, maar er zijn inhoudelijke én strategische aanknopingspunten voor meer woningbouw.
Zo biedt gemeentelijk grondbezit financiële slagkracht, regieruimte en versnelling van planvorming. Klimaatadaptieve woonvormen sluiten daarnaast aan bij de opgave in de delta. Ten slotte biedt meer woningbouw ook kansen voor een succesvolle lobby naar het Rijk voor infrastructurele verbindingen.
De VVD komt daarom met een motie om toevoegingen van extra woningen in Vechtpoort 2 integraal te verkennen in samenhang met blauwgroene ambities en dit scenario mee te nemen in de ontwerp Omgevingsvisie.
Mobiliteit
Verder is onze fractie blij met een voorzichtige terugkeer van het realisme op mobiliteit. De capaciteitsuitbreiding van de Ceintuurbaan wordt duidelijk benoemd. De VVD ziet een kans om ambities te koppelen van bereikbaarheid, emissiereductie tot stadsparken door ondertunneling. De VVD komt met een motie om deze optie in de uitwerking van het RTP te onderzoeken en de Ceintuurbaan daarbij te prioriteren.
Verder vraagt de VVD op het punt van mobiliteit nog aandacht voor Station Zwolle Zuid. Destijds is bij de planvorming voor Harculo al een VVD-motie aangenomen die een station daar als optie meeneemt. Dit is nu een prachtige kans. Ik hoor graag hoe de wethouder hier naar kijkt en we overwegen die aangehouden motie hier opnieuw in te dienen.
Ten slotte op dit punt de A28 Het College stelt terecht dat Zwolle een essentiële logistieke hub is. Daar hebben we onze welvaart aan te danken. De A28 is een EU TEN-T corridor en valt daarbij in de focus van Brussel voor investeringen in trans-Europese infrastructuur. Dit is echt van groot economisch belang. Ik hoor graag de wethouder wat hier de visie op is, want in deze stukken ontbreekt dat nog.
Economie
Als het gaat om de economie is de VVD blij met de focus op bedrijventerreinen en wil dit prioriteren. Het is de groei die nodig is zodat mensen die hier willen wonen, hier ook kunnen werken en waardoor we kunnen investeren in klimaat en infrastructuur. Ik mis wel impact van zaken als de modal shift en circulariteit op ruimtegebruik van bedrijventerreinen. De railterminal is enorm belangrijk voor de werkgelegenheid en het veranderingen in het ondernemerschap die het College nastreeft. Hoe kijkt de wethouder hiernaar?
Uitvoering
Woningbouw lijkt leidend, maar hoe zorgen we er voor de strategische samenhang in het stuk, ook praktisch in de uitvoering terecht komt? Ik hoor graag hoe de wethouder dit gaat aanpakken. Wanneer kan zij inzicht geven in de strategische volgordelijkheid?
En als we dat inzichtelijk hebben, hoe gaan we dan van strategie naar uitvoering? Letterlijk. Nog meer dan geld speelt capaciteit een rol. De VVD wil dat Zwolle het voorbeeld in Nederland wordt hoe grote gebiedsontwikkelingen door publiek-private samenwerking tot stand komen. Hoe ziet de wethouder dit voor zich?
Vertraging voorkomen
De VVD gaf al aan enthousiast over de plannen te zijn, dus alles moet er wat ons betreft op gericht zijn om vertraging te voorkomen. Hoe brengt de wethouder alle risico’s op vertraging en handelingsperspectieven daarbij in kaart? Als je zo de plannen leest, van stikstof tot stikoude archeologische vondsten: de risico’s zijn legio. Het gebeurt niet vaak dat je als raadslid helemaal aan het begin staat van een historisch startschot van de ontwikkeling van de stad. We blikken, plannen en bouwen uiteindelijk vele jaren vooruit. Dat mogen we ons als raad – en College – best even bewust van zijn. De VVD is er van overtuigd dat we met deze plannen potentieel prachtige stappen gaan maken.