Gebiedsontwikkeling Roelenkwartier

Roelenkwartier.png

Door Branco Schoenaker op 09-12-2024

Het Roelenkwartier is één van de focusgebieden van het Stadshart en onderdeel van het bredere centrumgebied. Er ligt een kans om een nieuw ‘kwartier’ te creëren dat de ring van Zwolle, de Singel en de historische binnenstad sterker met elkaar verbindt. Het doel is om een nieuwe stadswijk behorend bij het Stadshart te ontwikkelen met een gevarieerde mix van wonen, werken en voorzieningen. Lees hier de bijdrage van Jos:

Vanavond bespreken we dan het Roelenkwartier. Ik had een gepepernote bijdrage, maar die past niet meer in de tijdsgeest. Dus maar snel naar de 500 woningen die het college hier beoogt te realiseren. Een mooie stap in onze woonopgave, die nog wel altijd achterloopt op de ambitie van 1000 woningen per jaar.

De gevoerde participatietrajecten lezend, roept dit de vraag op hoe het dan tóch weer kan dat grote spelers zoals huidige ondernemers ons benaderen met vragen en zorgen. Ze vrezen plaats te moeten gaan maken voor kleinschaligere kantoren. Terwijl ze daar helemaal niet weg willen. Juist vanwege het gemak waarmee je de A28 op kan en het al gevestigde bruisende ondernemersklimaat. Waar moeten zij nu heen met hun onderneming?

En ze willen vergroenen, maar komen er wel genoeg laadpunten in de nieuwe Hub, kan dat technisch überhaupt? 110+ elektrische bedrijfsauto’s. De meeste grote werkgevers hebben daar mensen aan het werk die afhankelijk zijn van hun auto, en die af en aan het land in gaan, naar klanten rijden en cliënten ontvangen. Zij maken zich zorgen over verkeersopstoppingen in de burgemeester Roelenweg. Is het deze ondernemers aangenaam gemaakt om te participeren; worden zorgen serieus genomen? Graag een reactie van de wethouder in de richting van zowel de zorgen van de ondernemers.

De burgemeerster Roelenweg is nu al een erg drukke weg. Noem het een levensader van de A28 naar de binnenstad. Ook bedient de weg het verkeer vanuit Holterbroek en de nieuw te bouwen woningen elders ten Noorden van de stad. Dat wordt met 500 woningen erbij en meerdere nieuwe bedrijven nog drukker. We verwachten dat de beoogde afwaardering van deze weg, in een 30-km zone, aangevuld met bomen en groen juist voorziet in een enorme flessenhals, met files en luchtvervuiling als gevolg. En niet per se verkeersveiliger. Denken dat een hub al dit verkeer opvangt: leven we dan wederom niet teveel in de tekentafelwereld van het college? VVD kiest voor doorstroming en we zijn dan ook benieuwd hoe de wethouder hierop reflecteert. Voor de fietsveiligheid is voor de VVD een fietstunnel nu, en bij de komst van 500 woningen erbij helemaal, een must. Daar zijn we dus wel voor!

Dan de waterkant van het Roelenkwartier, waarin het college voornemens is om -voor een klein fortuin- een waterpark te realiseren. We kijken terug op de begrotingsbehandelingen. Een begroting die niet al te ruim in zijn jas zit. VVD is van mening dat het huizen bouwen geweldig is, maar dat we ervoor moeten waken er niet dit soort prestigeprojecten aan te koppelen. En als we dan al besluiten zo’n bedrag uit te geven, kijkt de VVD liever naar andere projecten die op de nominatie staan.

Afsluitend de scenariokeuze voor de stip op langere termijn. Het is in dit voorstel alles, het is niets, of van alles nét niets. We dagen het college dan ook uit met een creatievere tussenkeuze te komen. Eentje waar we wel kiezen voor 500 woningen. Waarbij het college zo begint met de bouw ervan; want - we - hebben - huizen - nodig. Waarbij we werken aan een veilige, vlotte doorstroming van het verkeer, met ruimte voor fietsers, via een tunnel. Een scenario dat waakt op onze uitgaven, passend bij de financiële uitdagingen waar we voor staan. Dat voorziet in sociale veiligheid en luistert naar omwonenden, ondernemers en huidige bewoners van het gebied. VVD stuurt de wethouder wat betreft de scenario’s dan ook terug naar de tekentafel en vraagt om een creatievere oplossing.

Terug