Debat Vrijetijdsbesteding

Ontwerp zonder titel (1).png

Door Branco Schoenaker op 05-06-2023

"Of je nu zelf een sport beoefent, langs de lijn staat of geniet van de beelden van sport, heel veel mensen hebben een verbinding met sport. En dat heeft de VVD zeker. Voor mijn fractie is sport zowel voor het individu als voor ons allen een heel belangrijk onderdeel van meedoen en ergens plezier aan beleven. Op meerdere gebieden binnen de sport tellen we als Zwolle ook aardig mee, zo zijn we dus de grootste padel-stad van Nederland, het is maar even dat u dat weet.

Die mooie en brede sportcultuur wil mijn fractie zeer zeker behouden en verbeteren waar nodig en mogelijk. En de VVD Zwolle doet dan graag wat nodig is. Vandaar dat we destijds een motie hebben ingediend om te vragen naar een onderzoek waar de grootste uitdagingen liggen bij verenigingen als het gaat om de energielasten en verduurzaming. En in de uitwerking van onze motie lezen we goede stappen. We willen daarom ook als eerste onze waardering uitspreken voor het oppakken en de uitvoering van deze motie. Wel hebben we nog een aantal vervolgvragen.

De uitkomst van de enquête geeft aan dat er toch een heel aantal sport-verenigingen zijn die in de komende tijd mogelijk in de problemen komen door nieuwe energiecontracten en ik stel dan ook de vraag aan de wethouder of het mogelijk is om in het najaar of einde jaar de enquête opnieuw uit te voeren om daar zicht op te krijgen en tijdig te kunnen meedenken. En zijn er middelen vanuit het rijk die ingezet zouden kunnen worden voor deze verenigingen?

We kijken uit naar het voorstel voor versnelling van de verlichting vervangen door LED en vragen alvast naar een kleine preview of het hier gaat om een flinke versnelling, want die verlichting kunnen de verenigingen meer dan goed gebruiken, en dan bedoel ik dat op de beide manieren. Graag een reactie van de wethouder. Verduurzaming van kleedkamers in een pilot kunnen wij toejuichen, wel zouden we graag wat meer concreet horen van de wethouder hoe lang die pilot dan gaat duren en hoe we vervolgens zo snel als mogelijk daarmee verder kunnen als dat slaagt.
Want voorzitter, voor vele Zwollenaren is sporten een onderdeel in hun leven dat wil de VVD Zwolle zeker zo houden.

Goed dat bibliotheek Kampen en de Stadkamer taken samengaan oppakken. Hiermee gaan beide partijen efficiënt om met het belastinggeld wat zij ontvangen voor de uitvoering van hun gedeelde taken. Samen sta je sterker, dit moedigen wij van harte aan! Voor provincie en rijk zullen beide partijen als 1 gezien worden en daarmee ontvangen ze minder subsidie. Wat gaat dat betekenen op de lange termijn voor de subsidieverstrekking vanuit Zwolle? Graag een reactie van de wethouder."