Debat Spoorzone en Voetgangersverbinding IJsselallee

Debat Spoorzone en Voetgangersverbinding IJsselallee.png

Door Branco Schoenaker op 02-12-2024

De Spoorzone begint zijn vorm te krijgen, de verandering van de openbare ruimte maakt hier onderdeel van. De verschillende deelgebieden binnen de Spoorzone worden nu samengevoegd in één visie. Daarnaast wordt er vanuit het College vastgesteld dat er een behoefte is voor een voetgangersbrug naar Windesheim over de Ijsselallee. De VVD heeft over deze beide onderwerpen opmerkingen, lees de gehele bijdrage van Jan-Fokke hier:

Vandaag bespreken we de voetgangersbrug over de IJsselallee en het was best even graven in de archieven, want we spreken al sinds 2008 in deze raad over deze wens van Windesheim! En steeds waren er duidelijke bezwaren: te duur, onhaalbaar en niet de beste oplossing voor de problemen. Nu hadden wij en waarschijnlijk ook andere fracties onze hoop gevestigd op dit onderzoek, omdat de raad steeds heeft gevraagd om een onderbouwing en ook duidelijke kosten-baten analyses.

Het onderzoek is wat ons betreft niet goed genoeg voor het probleem dat onderzocht moest worden. Er wordt een opsomming gegeven van wat we al wisten, maar voegt er aan toe dat de vastgoedontwikkeling al rekening houdt met deze brug en dat het daarom de hele ontwikkeling kan vertragen of zelfs tegenhouden. Voorzitter, wat vind de wethouder van deze ongezonde randvoorwaardelijkheid? We krijgen het idee dat het college maar één oplossing heeft, want er zijn ook nauwelijks echt alternatieven uitgewerkt. De optie van een overkluizing of bredere tunnel heeft de voorkeur, maar die zou te duur zijn. Zonder dat we enig inzicht hebben van een raming voor de brug, laat staan wat de brede tunnel zou kosten.

En vindt de VVD dan niet dat er behoefte is aan een betere verbinding? Uiteraard, die geluiden bereiken ons ook. Voor zowel fietsers, auto's als wandelende studenten is het levensgevaarlijk bij het Lünenpad en de Pilotenlaan. Maar het onderzoek stelt nou juist dat deze knelpunten niet worden opgelost met de komst van deze brug. Voetgangers kunnen de andere routes nog steeds nemen, en deze zijn misschien zelfs sneller. Bewoners zouden graag zien dat de brug er komt, maar zien dan ook graag dat er iets wordt gedaan met de huidige knelpunten. Daarom onze oproep: als we de brug als uitgangspunt gaan meenemen, kunnen we daar dan aan toevoegen dat ook de huidige gevaarlijke knelpunten worden aangepakt? Een voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de Pilotenlaan zou toch wel het minste zijn wat we hier kunnen doen.

En natuurlijk is er het verleidelijke budget dat door het Rijk als subsidie beschikbaar is gesteld. Doordat we dit als gemeente willen verdubbelen komt dit neer op bijna 9 miljoen. Als we wat uitzoomen: dat is geld dat we in Zwolle op heel veel plekken heel goed kunnen gebruiken. We weten eigenlijk nog niet eens of we het daarmee redden, want in de Nota Openbare Ruimte wordt al gesproken over een 'beeld-drager van het Engelenpad'. Voorzitter, we krijgen gevoelens van een nieuwe Passerelle, die ook niet écht binnen budget bleef. Het onderzoek geeft hiervoor geen houvast, dus roepen we het college op met een betere onderbouwing te komen dan dit rapport.

Toch kent u de VVD ook als een partij met praktische ideeën. Want eigenlijk willen we zo snel mogelijk beginnen in de Spoorzone. Die 5000 woningzoekers kunnen niet wachten. Dus als we toch op zoek zijn naar een goede verbinding met Windesheim, de parkeergelegenheid en de Spoorzone, en het voorlopig nog niet lukt een echt goede tunnel te maken, stelt de VVD voor om eens om ons heen te kijken naar oplossingen die op korte termijn beschikbaar zijn. In Apeldoorn hebben ze een tijdelijke, mooie brug aangeschaft die ongeveer een zelfde tracé heeft en een prima lengte voor over de

IJsselallee. We roepen de wethouder daarom op om 'Even naar Apeldoorn te bellen’ om te horen of deze brug geschikt voor ons is. Een circulair, duurzaam voorstel en deze hoeft vast geen miljoenen te kosten. Wat we overhouden gebruiken we dan om de knelpunten aan te pakken of eventueel storten we weer terug in de SIA. Deze tijdelijke brug kan de overlast op korte termijn verlichten, terwijl we tegelijkertijd een betere structurele oplossing kunnen onderzoeken.

Ten slotte. Veel Zwollenaren zijn sceptisch over de brug als onderdeel van het Engelenpad. Deze ziet er vast mooi uit vanuit de lucht, maar mag wat ons betreft geen peperduur prestigeproject zijn. We willen voorkomen dat we miljoenen teveel uitgeven om mógelijk studenten een extra wandelroute te bieden. Het onderzoek had ons moeten helpen hier de beste overweging in te maken, maar dat is niet gelukt