Debat actieplan Zwolle Wereldfietsstad

pexels-roman-pohorecki-287398.jpg

Door Monique Bakker op 06-09-2021

Fietsen geeft de vrijheid om te gaan en te staan waar je wil. Het is mooi om te zien hoe we deze vrijheid ook vertalen naar onze stedelijke omgeving. Met goede en veilige fietsverbindingen, prachtige routes en voldoende fietsparkeren. Zo maken we van Zwolle een wereldfietsstad!

Lees Jeroens hele bijdrage:

 

"Als geboren en getogen Drenth, zal ik me helaas nooit 100% blauwvinger mogen noemen. Ik ben geboren in Drenthe, met duizenden deelnemers aan de jaarlijkse Drentse fietsvierdaagse een fietsprovincie bij uitstek. De zanger Daniel Lohues maakte daar een liedje over. En alhoewel daar geboren, waag ik me niet aan de Drentse taal en dus een vrije vertaling in het Nederlands; “Wie doet mij wat vandaag, ik heb de banden vol met wind, ik heb niets te klagen. Wie doet mij vandaag, ik kan wel zeggen, ja het mag wel zo.” 

Fietsen geeft de vrijheid om zelf te gaan en te staan waar je wil. Het is mooi om te zien en te lezen hoe we deze vrijheid ook vertalen naar onze stedelijke omgeving. Met goede en veilige fietsverbindingen, prachtige routes door onze stad en haar buitengebied, voldoende fietsparkeren. Waarbij we kiezen om inwoners te verleiden de fiets te pakken blijven ook auto’s welkom. En zo hebben alle verkeersdeelnemers de mogelijkheid om op haar gekozen vervoersmiddel onze stad te bezoeken.

Het stimuleren van fietsgebruik heeft vele voordelen, maar helaas ook nadelen. Het drukke verkeer op de paden, met steeds grotere snelheidsverschillen zorgt voor onveilige situaties. We horen voorbeelden van ouderen omver gereden door snelle scholieren, maar eerlijk is eerlijk, ook andersom. Het voornemen van minder, en het liefst geen, verkeersslachtoffers delen we daarom. Gedrag, handhaving en veilige infrastructuur gaan hand in hand om veiliger fietsen te stimuleren. In de begroting 2021 is een doel opgenomen om hiervoor meer samen te werken met ROV Oost Nederland en we zijn benieuwd wat daarmee is gebeurd de afgelopen periode.

Want er is een strijd gaande om het gebruik van de openbare ruimte. Bredere fietspaden, meer groen en meer woningen in de bestaande stad maken het er niet makkelijker op. Deze druk heeft als resultaat verkeersonveilige situaties bij basisscholen en snelheidsovertredingen in 30 kilometer gebied. Al ruime tijd vraagt onze fractie aandacht voor verkeersveiligheid. In de nota zien wij een voorstel voor schoolstraten. Voor onze fractie klinkt dat zeker interessant, maar we zetten vraagtekens bij de uitwerking. “Het weren van auto’s voor een bepaalde periode.” We zouden liever inzetten op het verleiden van ouders om kinderen met de fiets te halen en brengen en aanpassing van inrichting van de openbare ruimte, zodat een veilige situatie ontstaat. En als dat niet lukt blijft handhaving voor ons zeker een alternatief. We zijn benieuwd of de wethouder dat ook zo ziet. 

We fietsen niet alleen veel in onze stad, we maken ook onwijs veel fietsen. Bij Kruitbosch op de Hessenpoort verkopen ze met ongeveer 250 medewerkers ruim 150.000 fietsen per jaar. Er is in Zwolle veel kennis aanwezig op het gebied van fietsinnovatie. We lezen over het Fiets Innovatie Centrum waar de wethouder mee bezig is. En dat juichen we toe. Ook zien we mogelijkheden voor startups waar het gaat om veiligheid, doorstroming en smartmobility. We zijn benieuwd welke mogelijkheden de wethouder hier ziet.

Al met al een ambitieus plan, met een kerstboom van bijna 70 acties verdeeld over 14 maatregelen en 5 sporen. Gezien het onderwerp zou onze fractie hebben gekozen voor “paden” in plaats van sporen, maar dat terzijde. 70 acties waarbij de gemeente de rol neemt van uitvoeren en faciliteren. De gemeentelijke rol “regisseren” pakt zij nergens en dat verbaasd onze fractie. Juist ook omdat de financiële middelen voor het plan nog onduidelijk zijn. En daar bekroop mij een “wat heb ik nu aan mijn fiets hangen”-momentje; de SIA wordt genoemd als pinautomaat voor deze ambities. En wat onze fractie betreft is de SIA daar niet voor. Daar waar het fysieke maatregelen betreft is dat misschien bespreekbaar, maar het plan heeft nog een behoorlijke uitwerking nodig voordat onze fractie de SIA daarvoor aanspreekt.

Voorzitter, afsluitend, voor ons ligt een ambitieus plan om van Zwolle een nog mooiere en betere fietsstad te maken, met “wereldfietsstad” als kers op de taart. Onze fractie zet een aantal vraagtekens bij de organisatie en financiële onderbouwing, maar kijkt uit naar een mooie en veilige fietstocht door stad en buitengebied."

Terug