Adaptieve Ontwikkelstrategie mobiliteitshubs
De raad wordt gevraagd de Adaptieve Ontwikkelstrategie mobiliteitshubs vast te stellen. Deze strategie die gaat over de locaties en toepassing van de gewenste mobiliteitshubs. Mobiliteitshub zijn goed toegankelijke locaties in de stad waar mensen hun auto kunnen parkeren, kunnen overstappen of opstappen naar deel(bak)fiets, -auto, - scooter of openbaar vervoer. De VVD heeft hier opmerkingen over, lees de gehele bijdrage van Niels hieronder.
Vanavond hebben wij het over hoe Zwolle er over 30 jaar uitziet. Als VVD zien wij een binnenstad voor ons waar bezoekers kunnen genieten van een mooi terras, waar er meer groen langs onze grachten komt en waar bewoners op maximaal 250 meter van hun huis kunnen parkeren in een parkeergarage. Sterker nog, als VVD zijn wij een van initiatiefnemers van de moderne mobiliteitshub: een garage op loopafstand waar zowel bezoekers als bewoners kunnen parkeren. Daarom zijn wij blij dat we het vanavond kunnen hebben over deze mobiliteitshubs.
Maar voordat ik begin met de inhoud van deze strategie, wil ik beginnen met iets heel opvallends dat wij in een bijzin lazen. Het college vindt namelijk dat een P+R-terrein direct naast het station niet past bij het STOMP-principe. Daarom wil de wethouder de P+R laten verdwijnen. Onze fractie vindt dit een gigantische blunder waarmee je mensen de trein uit jaagt en mensen juist de auto gaan pakken. Veel mensen in onze regio hebben namelijk geen goede OV-verbindingen naar Zwolle en voor hen is een P+R essentieel om toch de trein te pakken. Onze fractie is van plan een motie in te dienen om de P+R bij het station te behouden en horen graag wat andere partijen vinden.
Dan de ontwikkelstrategie: onze fractie kijkt hier positief-kritisch naar. Positief, omdat wij de meerwaarde zien van de mobiliteitshub. Maar ook kritisch, omdat dit een volledig nieuwe ontwikkeling in Nederland is en de bouw van 26 mobiliteitshubs meer dan €200 miljoen gaat kosten. Bij nieuwe ontwikkelingen zoek je normaal gesproken de samenwerking met andere partijen, zodat je kennis binnen kunt halen en risico’s kunt spreiden. Maar in dit geval kiest het college ervoor om volledig publiek eigenaar te worden van de hubs én ook de exploitant te zijn. Hiermee liggen alle financiële risico’s dus bij de belastingbetaler. Onze fractie vindt het een grote stap om nu al definitief te besluiten over de rolneming van de gemeente, terwijl er nog zoveel onzeker is. Wij zien graag meer zekerheid over bijvoorbeeld de exploitatiestrategie. Onze fractie overweegt een motie en zijn benieuwd wat de wethouder vindt.
Daarnaast maken wij ons zorgen over de impact op ondernemers. Meer dan de helft van de omzet in de Zwolse binnenstad komt van bezoekers die met de auto komen. Dat zijn euro’s waar onze ondernemers hard voor werken en die ten goede komen aan de stad. Zij maken zich zorgen wanneer er honderden parkeerplekken verdwijnen bij Noordereiland, Hedon en de Burgemeester van Rooijensingel, voordat er een alternatief is. Ook weten zij dat het college de parkeerkaartjes flink duurder gaat maken. Garandeert de wethouder dat er eerst volwaardige alternatieven zijn voordat er parkeerplaatsen worden weggehaald? En hoe neemt het college de impact op ondernemers mee in dit traject? Wij denken specifiek aan de straten die de meeste omzet dreigen te verliezen bij sluiting van bestaande parkeergelegenheden.
Ten slotte de deelmobiliteit. Waar wij positief kijken naar de mobiliteitshub, zijn wij negatief over de gedachte dat deelmobiliteit door de gemeente moet worden geregeld. De gemeente heeft geen enkele expertise op dit gebied: wij moeten extra beleid maken, auto’s kopen, monteurs in dienst nemen, klantenservicemedewerkers aannemen, nieuw software ontwikkelen, extra managers moeten er komen, en zo kan ik nog wel even doorgaan… Dit terwijl er veel betrouwbare marktpartijen zijn die dit al lang doen. Wij verwachten dat de kosten voor de gemeente daarmee veel hoger zijn dan bij marktpartijen. Kortom: de gemeente gaat honderdduizenden euro’s verspillen. Hoe duur mag deze ambitie van een gemeentelijk vervoersbedrijf worden? Bij welk bedrag zegt de wethouder: dit is te gortig, dit is geen taak van de gemeente.