VVD wil samenscholingsverbod in Holtenbroek III

Zwolle_Holtenbroek_Winkelcentrum.jpg

Door Monique Bakker op 21-05-2014

Schendingen van de openbare orde in Holtenbroek III hebben de zorgen van de VVD fractie gewekt. Negen overlast veroorzakende jeugdgroepen verstieren de boel in delen van onze stad en twee criminele groepen Antilliaanse Nederlanders in Holtenbroek zijn ondanks het instellen van een veiligheidsrisicogebied – een maatregel die preventief fouilleren mogelijk maakt – herhaaldelijk negatief in het nieuws gekomen. Woningcorporaties hebben aangegeven ‘alles uit de kast te trekken om de boel te keren’ en burgemeester Meijer heeft in WNL’s Vandaag de Dag aangegeven ‘te proberen een aantal mensen uit huis te zetten.

De VVD fractie is verheugd met aangekondigde maatregelen als meer preventief fouilleeracties, uithuiszettingen van overlastveroorzakers en een samenscholingsverbod. Niet criminelen, maar de overheid is de baas op straat. Wat de VVD betreft mag de gemeente in samenwerking met openbaar ministerie en de politie hiervoor verregaande maatregelen nemen. Naast de hiervoor genoemde maatregelen bestaan hiervoor nog meer mogelijkheden. Een ruime meerderheid in de Eerste Kamer is op 20 mei akkoord gegaan met een verruiming van de bevoegdheid van de burgemeester waarbij hij ‘in onvoorziene en spoedeisende gevallen direct een gebied aanwijzen waar de politie preventief mag fouilleren’. De VVD heeft de volgende vragen:

• Hoeveel preventief fouilleeracties zijn inmiddels gehouden sinds de instelling van het veiligheidsrisicogebied in Holtenbroek III, en wat zijn hiervan de resultaten;
  • Is de burgemeester het met de VVD eens dat het noodzakelijke element ‘dreiging’ van de openbare orde in Holtenbroek III afdoende vaststaat, en daarmee met directe ingang een samenscholingsverbod zou moeten worden ingesteld;
  • Is de burgemeester ertoe bereid in zijn overleg met politie en openbaar ministerie de Amsterdamse aanpak ‘Top 600’ te betrekken, waarbij met de vijf pijlers: sneller ingrijpen, straf en zorg samen, gezinsgericht werken, groepsaanpak en betrokkenheid van scholen, asociaal en crimineel gedrag door jongeren wordt aangepakt?

Vanzelfsprekend houden wij u hier op de hoogte van de beantwoording op onze vragen door het college van burgemeester en wethouders.

Bronnen:

Mollen, J. ‘Maatregelen zijn nog niet van kracht’. In: De Stentor, 15 mei 2014

www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/22627261/__Bendeoorlog_dreigt_in_Zwolle__.html

‘Meer mogelijkheden preventief fouilleren’. In: VNG Magazine, 16 mei 2014