Banenmotor Zwolle

Wehkamp_bovenaf_dak_erop.jpg

Door Monique Bakker op 16-03-2014

‘Zwolle Werkt’. Niet zo maar een motto. Het gaat over Zwolse bedrijven in de binnenstad, de wijken en op bedrijventerreinen. Het gaat over werknemers, die trots zijn op hun baan. Het gaat over ondernemers, gedreven bezig met hun zaak. En het gaat over mensen die op zoek zijn naar werk. Voortdurend bezig om enthousiast te blijven, terwijl het vinden van werk op dit moment ongelofelijk lastig is.

‘Zwolle Werkt’ betekent een perspectief voor iedereen. Bijvoorbeeld de snelle vorderingen van Wehkamp.nl (het dak zit er al op!). Honderden bouwvakkers werken dag in dag uit aan de bouw en zorgen voor een impuls voor de lokale Zwolse economie. Denk alleen als eens aan de hoeveelheid broodjes, overnachtingen en materialen die per week nodig zijn. Straks biedt dit bedrijf ruimte aan honderden mensen. Of de grondoverdracht van Ikea, met daarbij de belofte dat deze binnen een jaar de deuren opent: nog eens 350 arbeidsplaatsen. Eerder deze week opende Ainz in de Sassenstraat al haar deuren. Een nieuwe mooie modezaak, met enthousiaste ondernemers die de uitdaging van eigen ondernemerschap aangaan. Het (b)ruist in onze binnenstad: prachtige speciaalzaken die samen plannen maken voor een gerichte uitstraling van hun winkelgebied. Al deze bedrijven verdienen een ondernemende gemeente, die blokkades wegneemt, en niet voorschrijft maar ondernemers vooral zélf laat kiezen. Zodat bedrijven, groot en klein, groeien en er nieuwe banen ontstaan voor al die mensen die het hard nodig hebben.

Daan-Rigter_Las-Rosas_werkgeverspunt.jpg‘Zwolle Werkt’ is ook werken aan werk voor mensen die minder makkelijk een baan vinden. Daan Rigter droomt van een carrière als barman. Hij is net begonnen in de keuken van Tapasbar Las Rosas, om daar ervaring op te doen en kan binnenkort zijn eerste halfjaar contract tegemoet zien! Daan is bij Las Rosas gekomen via het werkgeverspunt dat werkgevers en werkzoekende met elkaar in contact brengt. Voor het hoogseizoen zoekt Las Rosas nog 8 mensen. Het werkgeverspunt gaat hierbij helpen. Ook bij Hybrix, het telemarketingbedrijf van Adriaan Vrolijk, hebben al 5 mensen via het werkgeverspunt een nieuwe carrière gevonden. Zomaar twee voorbeelden van de ruim 30 bedrijven waarmee de gemeente een convenant voor werk heeft afgesloten.

‘Zwolle Werkt’ staat bovendien voor nieuwe ideeën. Zoals dat van de Zwolse sportverenigingen, die samen het plan hebben opgevat 100 mensen een werkervaringsplaats aan te bieden. Op initiatief van Erik Fidder van SVI klussen zij in en om de sportaccommodaties; ervaringsplaatsen die een netwerk bieden voor werkzoekenden, waar je makkelijker in contact komt met de sponsoren van de sportclubs. Door te laten zien wat je kunt, is de kans groter dat je een aanbod krijgt om bij een van die bedrijven te gaan werken.

‘Zwolle werkt’ is volgens de VVD Zwolle de moeite van het investeren waard. Met het werkplan ‘De motor van Zwolle’ zetten we in op de groei van Zwolse ondernemingen, kansen voor Zwolse winkeliers en de aantrekkingskracht van Zwolle op nieuwe bedrijven. Door een ondernemende overheid te zijn. Maar ook door regels passend te maken, in plaats van blokkerend te werken. Daardoor groeit het aantal banen en vinden mensen, soms met een klein beetje hulp, werk. ‘Zwolle Werkt’. Gisteren, vandaag, morgen en overmorgen. Stem daarom 19 maart VVD Zwolle.